LEVENSBESCHOUWING
In onze school kan je vanaf het eerste leerjaar kiezen welke lessen levensbeschouwing je volgt.
Op dinsdag en vrijdag komen de volgende bijzondere leermeesters in elke klas één uur lesgeven:
NIET-CONFESSIONELE
ZEDENLEER
JUF JOYCE
KATHOLIEKE
GODSDIENST
JUF ISABELLE
ISLAMITISCHE
GODSDIENST
JUF TULAY
PROTESTANTSE
GODSDIENST
JUF KATRIJN
NIET-CONFESSIONELE ZEDENLEER
JUF JOYCE
Het doel van een morele opvoeding is het vormen van goede mensen die gelukkig zijn en die optimaal kunnen functioneren in onze samenleving.
In de zedenleerles vertrekken we niet van een autoriteit van buitenaf. Er wordt van uitgegaan dat de mens in zich alle mogelijkheden heeft om zelf, door middel van vrij onderzoek, eigen waarden en normen te kiezen die hem in staat stellen een goed mens te worden. In plaats van erover te leren zullen we zoveel mogelijk trachten attitudes en krachten te ontwikkelen die het kind helpen een eigen persoonlijkheid te vormen en zelf levenshoudingen te kiezen. Creativiteit, fantasie, zelfbewustzijn, gemeenschapszin, communicatie, sensitiviteit, … zijn in die zin belangrijke vormingsdoelen. Om deze doelstellingen efficiënt na te streven maken we zoveel mogelijk gebruik van ervaringsgerichte werkvormen: groepswerk, fantaseren, introspectie, expressie, confrontatie, … (doen, denken, voelen).
In het eerste en tweede leerjaar zijn het vooral lessen rond de ontwikkeling van de eigen persoon die centraal staan (gevoelens, nieuwsgierigheid, klikken, zeuren, bang zijn, …).
In het eerste leerjaar kan je deelnemen aan het Lentefeest.
In het derde en vierde leerjaar gaan we vaker kijken naar het groepsgebeuren, namelijk ik en de anderen/samenleving (ruzie, vriendschap, agressie, pesten, …).
In het vijfde en zesde leerjaar werken we meer rond wereldproblematiek (Amnesty International, wereldgodsdiensten, kinderrechten, conflicten, …).
In het zesde leerjaar kan je deelnemen aan het Feest van de Vrijzinnige Jeugd.
Voor meer inlichtingen staat mijn klasdeur altijd voor jou open.
KATHOLIEKE GODSDIENST
JUF ISABELLE
Kinderen groeien op in een wondere en fascinerende wereld. Reeds op jonge leeftijd, zowel thuis als op school, verkennen zij die wereld. In zo’n complexe wereld moeten alle kinderen hun weg zoeken.
Ze leren omgaan met mensen en leren nadenken over het leven. Het is niet eenvoudig om te groeien naar een samenhangende zingeving voor het eigen bestaan. Godsdienstonderricht wil kinderen daarbij helpen.
Het vak rooms-katholieke godsdienst en de godsdienstige benadering van de werkelijkheid wil kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen identiteit. Tot de inhoud van de godsdienstles behoren alledaagse ervaringen van de kinderen.
Vertrekkende vanuit die eigen ervaring gaan ze samen met de juf op zoek naar zin: ook kinderen stellen zich immers ernstige vragen in hun omgaan met de wereld. Zo willen we, ook in de godsdienstles, de kinderen helpen om op te groeien tot mooie evenwichtige mensen.
De godsdienstlessen bieden voor alle leerlingen ook een gedegen kennismaking met het christendom. De figuur van Jezus staat daarin centraal. Door middel van mooie Bijbelverhalen leren we Jezus kennen zoals hij leefde en leeft tussen de mensen, zijn liefde, zijn dierbaarheid, zijn verkondiging, zijn voorkeur voor armen en kleinen, zijn bereidheid tot vergeving en verzoening, zijn lijden, zijn dood en verrijzenis. Door de figuur van Jezus komen we God op het spoor. Jezus heeft immers Gods liefde voor de wereld en de mensen zichtbaar gemaakt. We gebruiken de wondermooie en dicht bij de kinderen staande leerboeken van TOV, een volledig vernieuwd godsdienstprogramma van en voor kinderen.
In het eerste leerjaar hebben ze een leerboek en een kinderbijbel. De methode omvat ook een cd met leuke liedjes passend bij de verschillende thema’s en een dvd. Thema’s die in het eerste leerjaar aan bod komen:
Mag ik zijn wie ik ben?
Ik heb een lichaam met vele mogelijkheden… maar ik kan niet alles
Geboorte en groei
Het jaar in de kerk: Kerstmis, Pasen, …
Het Jezusverhaal